OKTO TECHNOLOGIES DELTOK PÅ GAME DEVELOPER CONFERENCE

OKTO Technologies består av Ole Martin Ølmheim (Co-funder), Filip Nag (Co-funder), Atle Mæland (Senior Game Developer) og John Gustav Hauge (Game Developer).

OKTO Gaming dro til Game Developer Conference i San Francisco 21. – 25. mars. Her er deres reisebrev:

Som nye I spillbransjen reiste vi til GDC i San Francisco for å ta pulsen på spillutvikling miljøet. Game Developer Conference – GDC er verdens største spillutvikling messe hvor de fleste deltakere er spillutviklere som er tilstede for å lære mer om forskjellige aspekter innen spillutvikling. Fra ideutvikling, programmering, 3D-design, markedsføring med mer. Det var også noen investorer til stede, men vi fikk inntrykket av at deltakerene var primært ansatte i forskjellige spillutvikling selskaper.

De første dagene var kun konferanse, det vil si foredrag du meldte deg opp på. Her fikk vi et bedre innblikk i hva som kommer og ikke kommer av spillteknologi fremover. For oss var det her spesielt interessant å lære mer om Unity som vi bruker mye for å utvikle mobilspill i OKTO.

Det var også flere interessante foredrag om forskjellige typer forretningsmodeller for mobilspill, hva som funker, hva som ikke funker, og hvor trenden går fremover.

Sist men ikke minst fikk vi et bedre innblikk i hvordan spillutvikling foregår i de større suksessfulle mobilspill selskapene som for eksempel Supercell, skaperen av Clash of Clans og HayDay. For oss var det interessant å lære hvordan selv slike store selskaper ofte starter utvikling av nye spill med team på så lite som 5-6 personer.

Noe vi så veldig stort fokus på var ordet “Metaverse” hvor flere foredrag handlet om mulighetene dette skaper for spillindustrien. Ikke alle var enige om hva Metaverse faktisk er, men vi bet oss spesielt merke til enigheten i hvordan introduksjonen av digitale penger i form av kryptovaluta åpner opp for helt nye forretningsmodeller i det mange vil kalle Metaverse. Et annet interessant aspekt ved Metaverse var hvordan denne nye trenden tiltrekker seg større selskap som Facebook, Microsoft, Amazon og Netflix, som tradisjonelt kanskje ikke har vært særlig interessert i spill. Vi var også med på en frokost arrangert blant annet av Nordic Innovation House hvor dette var tema, vi snakket også med representater fra Innovasjon Norge her som forklarte oss hvordan de kunne hjelpe oss hvis vi skulle trenge en tilstedeværelse nær Bay Area / San Francisco fremover.

De siste dagene av konferansen åpnet de opp messe området hvor vi kunne besøke stand til selskaper som hovedsakelig driver med forskjellige typer verktøy for spillutviklere. Her lærte vi mer om de forskjellige løsningene og konkurrenter til løsninger vi bruker i dag som var nyttig. Vi fikk også et bedre innblikk i kostnader relatert til automatisert markedsføring for internasjonal skalering som gjør det lette for oss å skape realistiske budsjetter rundt dette. Her var det spesielt nyttig å møte direkte representanter fra TikTok som forklarte oss mer om hva som skal til for å lykkes på denne plattformen som vil være veldig relevant i forhold til vår yngre målgruppe.

Konklusjonen på GDC fra vår side er at denne messen absolutt var interessant for oss å delta på, spesielt som nye i bransjen. Vi vil likevel vurdere sterkt å heller sende noen av våre utviklere på messen neste år, ettersom det var mer foredrag og personer av interesse for disse på messen sammenlignet med mer fokus på forretningsmodeller og markedsføring.