Dramaturgveiledning
Profesjonelle fagarbeidere og produksjonsselskap fra den audiovisuelle bransjen i Rogaland kan søke på denne ordningen gjennom ENK/AS. For å kvalifisere for tilskudd må søker være bosatt og ha forretningsadresse i Rogaland.
Kort om ordningen
- Produksjonsselskaper i Rogaland kan søke,
- veilederen er din sparringspartner,
- et virkemiddel for å styrke og utnytte potensialet i prosjektet,
- søker og veileder avtaler selv formen på veiledningsforløpet (møter/mail/digitalt),
- den som blir veiledet/og den som veileder sender rapport til Filmkraft etter endt veiledning,
- det skal ikke gå mer enn 6 måneder fra tilsagn er gitt til rapport sendes til Filmkraft.
Ved søknad om utvikling av manus til kort- eller langfiksjon: på et tidlig utviklingsstadium kan man gjerne først søke om å skrive synopsis eller treatment, for så senere å bruke disse som grunnlag til å søke om tilskudd til å skrive selve manuset. Den totale tilskuddsrammen på kr 50.000 (kortfilm) og kr 100.000 (lengre formater) kan derfor deles over flere søknader på samme utviklingsprosjekt.
Dersom man ønsker å gå rett på søknad til manus stilles det krav til et godt gjennomarbeidet treatment eller fyldig synopsis, evt. førsteutkast manus. Søknader til å skrive synopsis eller treatment stilles det noe mindre krav til, men må inneholde et klart og konkret premiss til fortellingen.
- For alle ordningene er det den som sitter på rettighetene som skal søke om veiledningsstøtte,
- alle søknader sendes inn via RegPortal,
- du kan søke med nye prosjekter som du ønsker å søke tilskudd til for å styrke søknaden din,
- innvilget og gjennomført veilending er ingen garanti for videre tilskudd, men det vil uansett være nyttig for det videre arbeid med prosjektet.
Du skal ha gjort deg opp konkrete tanker om hva du ønsker veiledning til. Du kan ikke bare søke med generelle veiledninger. Filmkraft tilbyr her sparringspartnere for å spisse ditt prosjekt, veiledningen er ikke ment som en opplæringsesjon. Du må på forhånd tenke gjennom dine utfordringer i nåværende prosjekt. Det du skriver skal danne grunnlaget for veiledningen. Vi forventer at du konkretiserer dine problemstillinger og fokuserer på noen få områder slik at tiden med veileder blir brukt optimalt.
Det er forventet at du skal møte forberedt til avtalt tid.
Det ligger implisitt at du ønsker å forbedre et eksisterende manus, synopsis eller treatment. Du må redegjøre for hvilke problemstillinger du ønsker å diskutere under veiledningen. Å skrive at du vil se på karakterutviklingen og vendepunkter er ikke konkret nok. Du må ha en bevissthet om hvor du selv ønsker å ta prosjektet ditt videre.
Det du skriver skal danne utgangspunktet for første samtalen med veilederen. Dersom andre problemstillinger kommer opp underveis i veiledning er dette bare en organisk del av prosessen.
I dramaturgveiledningen kan veilederen påpeke forbedringspotensial og kan bidra i brainstormingsprosesser. Veilederen har ikke ansvar for å finne løsningene for deg.
Veiledningen skal være en ressurs for deg som kan bidra til å sette i gang nye tankeprosesser hos deg, at du oppdager blindsoner og presse deg utenfor din kreative komfortsone.
Veilederen er heller ikke «sensor». Etter endt veiledning er det ingen garanti for at du får innvilget tilskudd til fremtidige søknader.
Veilederen skal være en diskusjonspart og skal ikke gjøre jobben for deg. Veilederen er uavhengig av Filmkraft og deler av sin kompetanse og erfaring spisset mot det spesifikke prosjektet du søker med.
Det er ikke meningen av veileder skal skrive søknader for deg, de skal bidra med tips til forbedringer og andre mulige innfallsvinkler.
Normal behandlingstid er maks fire uker. Alle søknader om veiledning må sendes inn via RegPortal. Les mer på våre sider for søknadsveiledning
Audiovisuelle verk - skrivepenger, utvikling og produksjon
Våre veiledere
Hege Skjerven Clausen (fiksjon)
Hege er for tiden ansatt som Executive Produsent hos Viaplay Norge, hvor hun har ansvaret for alt av nordisk drama og spillefilmproduksjon. Hun har også hatt samme stilling hos HBO MAX.
Hege har lang fartstid i bransjen, hvor hun har jobbet for flere norske produksjonsselskap med forskjellige typer konsept i ulike sjangere.
Hege utviklet og produserte den suksessrike TV-serien EXIT for NRK. Serien er solgt til flere land og er den mest sette serien på NRK noensinne. Hun har også produsert flere dramaserier for Discovery og Netflix.
Linda May Kallestein (fiksjon)
Linda May er først og fremst manusforfatter, men har også regissert dokumentarfilmer både for TV og film. Hun var medforfatter av den kritikerroste serien «Atlantic Crossing». Serien vant prisen for 2021 International Emmy Award for beste TV-serie, Juryens Spesialpris, Golden Bird-prisen ved Seoul International Drama Awards. Hun har skrevet manus for familiefilmer, blant annet «Kule kidz gråter ikke» og «Gråtass – Gøy på landet» begge prisvinnende og nominerte internasjonalt. Hennes kortfilmer og dokumentarer har også vært nominert til priser på flere filmfestivaler
Iram Haq (fiksjon)
Iram Haq was educated at Westerdals School of Communication as art director. She has worked for many years as an actor on stage and in feature and TV films. She also wrote and starred in the short film Old Faithful which was selected for the short film competition at the Venice Film Festival in 2004. She had her directorial debut with Little Miss Eyeflap, which had its world premiere at Sundance Film Festival and has been traveling to numerous festivals and won several prizes. I AM YOURS is Iram’s feature debut which had world premier in Toronto film festival 2013. Iram Haq’s debut feature I Am Yours (Jeg er Din) has been selected by Norway’s Oscar selection committee as the country’s best foreign-Language Oscar submission. Iram’s debut film won the main prize for best feature at the Nordic Film Days in Lübeck 2013.
Arild Østin Ommundsen (fiksjon)
Med filmer som MONGOLAND og EVENTYRLAND har Arild Østin Ommundsen etablert seg som en av de mest særegne fortellerstemmene i norsk film. Filmene hans er vist på anerkjente internasjonale festivaler som Sundance og CameraImage, og vunnet priser over hele verden. I tillegg til sine til nå syv spillefilmer, har han også regissert en formidabel mengde kort-, reklame- og dokumentarfilmer, samt tv-serien «Evy og Alltid» for NRK.
Tone Johnsen (fiksjon)
Tone Johnsen er utdannet fra Den Norske Filmskolens produsentlinje. Hun har de siste 18 årene jobbet som manuskonsulent, dramaturg og manusveileder. Hun har vært ansatt på Norsk Filminstitutt som manuskonsulent i til sammen 7 år og siden 2012 har hun arbeidet freelance som dramaturg og manuskonsulent for blant annet Viken Filmsenter, NRK, Viaplay, Maipo, Monster, Feelgood, Motlys og Tordenfilm. Noen utvalgte prosjekter hun har vært dramaturg på: Lykkeland, Snøfall 1 og 2, Som du ser meg, Upperdog, Heimebane, Twin, Stayer, Holmlia Love, Barn, Last Jøder, Estonia og Pørni.
Kristoffer Joner (fiksjon)
Kristoffer er kjent skuespiller med kortfilmer på sin CV. «Tørt og kjølig» fra 2008 var skuespilleren Kristoffer Joners regidebut. Kristoffer har rendyrket sitt skuespillervirke mot film og TV-serier, og har hatt roller i en lang rekke produksjoner i både inn- og utland. Bl.a Krigsseileren, Mission: Impossible – Fallout, Skjelvet, Bølgen, The Revenant, Doktor Proktors Prompepulver, Kompani Orheim, Den siste Revejakta, Mongoland og Detektor etc. Han har vunnet både Amandaprisen og Kanonprisen som beste mannlige hovedrolle flere ganger.
Ingen tvil om at det er en klassisk måte å spille inn en filmscene. Finnes det alternativer? Kristoffer Joner mener helt klart, ja. Han har holdt skrivekurs kalt Joner-metoden og veiledet flere unge via våre ordninger i Filmkraft Talent og har en særskilt interesse for dramaturgi og historiefortelling i seg selv.
Kari Anne Moe (dokumentar)
Kari Anne Moe er regissør og produsent. Hun er utdannet fra Volda og dokumentarregi-linjen på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). Kari Annes første helaftens dokumentarfilm var Til ungdommen (2012/Sant&Usant) som hun mottok to Amanda-nominasjoner for, deriblant beste regi. I 2015 kom hennes andre kinofilm Pøbler (Fuglene) som også ble nominert til Amanda. Både Til ungdommen og Pøbler fikk internasjonal premiere på IDFA. Nå er hun i produksjon med en ny film som kommer i 2024 der hun følger Mina Hadjian med utgangspunkt i hennes arbeid med Røverradion. Kari Anne driver produksjonsselskapet Fuglene sammen med Gudmundur Gunnarsson. Her har hun produsert en rekke filmer, som For vi er gutta og Hei Verden.
Håvard Bustnes (dokumentar)
Håvard har regissert dokumentarfilmer som har blitt vist på over 100 filmfestivaler, distribuert på kino i Norge, Danmark, Spania, Japan og Hellas, kringkastet på blant annet NRK, ZDF (Tyskland), Arte (Frankrike), Plante (Frankrike), SVT (Sverige), DR (Danmark), YLE (Finland), TG4 (Irland), BOS (Nederland), ORF (Østerike), 24 Docs (Russland), Czeska telewizja (Tsjekkia), Channel 8 (Israel), TVP (Polen), Al Jazeera Documentary Chanel (Qatar) og NHK (Japan), UR (Sverige), RTE (Irland), RTHK (Hong Kong). Han vant Amanda-pris for kinodokumentaren «Blod & ære», som også mottok en rekke priser, bl.a. beste nordiske dokumentarfilm på Nordisk Panorama i Malmø, Gullstolen i Grimstad og The Crystal Heart Award i USA. «Opprørske oldemødre» vant pris for beste kinodokumentar på Green Film Festival i Seoul og hederlig omtale ved kort- og dokumentarfilmfestivalen i Grimstad. «Hatets vugge»(«Golden Dawn Girls») hadde premiere i konkurranseprogrammet på IDFA, ble lansert på kino i Norge og i Spania, er vist på over 55 festivaler, og har vunnet flere priser. Hans aller siste film er «Trond Giske – Makta rår» som også hadde verdenspremiere på IDFA, har blitt vist på flere anerkjente filmfestivaler og ble distribuert på kino og TV i Norge.