Questions and answers
If you have any questions about the application system, please contact us at post@filmkraft.no. Mark your email with Regportal.

Regportal
To start using Regportal, you need to log in with My ID. You can then link your personal profile to your company. This may take some time as the information you provide about the company must be checked by the film center against the Brønnøysund Register. Therefore, be sure to create your user well in advance of the deadline.
We operate with two levels of numbering:
- All applications are given their own case number.
- In development and production, we can link several applications together in one project, e.g. a film. The project will then have its own project number.
A project can then have several cases linked to it (development 1 and 2 and production etc.)
As in the application form for development and production, the applicant selects an existing project or creates a new one.
Vår systemleverandør Innovit bekrefter at sikkerhetsnivået i søknadsportalen RegPortal er av høyeste standard.
Standarder og anbefalinger som gjelder sikkerhet etterfølges, og de innestår for at sikkerheten er så god som den bør og kan være for en slik løsning. Innovit er sertifisert på ISO27001 (it-sikkerhet), og det samme er hostingplattformen fra Microsoft der løsningen kjører. Løsningen er også penetrasjonstestet av uavhengige sikkerhetsrevisorer uten alvorlige funn, og både Kulturdirektoratet, Helsedirektoratet og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet m.fl. har vurdert sikkerheten i løsningen som god. På bakgrunn av dette legger Filmkraft til grunn at sikkerheten i søknadsportalen er tilfredsstillende. Konklusjon:
- All dokumentasjon som søkere ønsker at Filmkraft skal være i besittelse av må leveres i søknadsportalen. Epost, konvensjonell post eller fysisk overlevering kan følgelig sees helt bort ifra.
- Men merk: Det er rom for at man ved særskilt høyt sikkerhetsnivå kan, etter forutgående avtale med daglig leder i Filmkraft, komme å fortelle oss ting, lese opp fra egne dokumenter, vise klipp etc.
The application
This depends on which grant scheme you are applying for. Personal grants and professional development can be applied for by individuals, while the remaining schemes must be applied for by a company (a production company can also apply for a grant for travel on behalf of several professional functions in a single application). Remember to check whether the application scheme requires a special industry code. See the regulations for more information.
Nei, for utviklingsstøtte etter må søknaden komme fra et produksjonsselskap.
From 01.01.2024, all film centers in Norway were mandated to also support the production of long formats.
All applicants for funding from Filmkraft must familiarize themselves with the applicable regulations before submitting an application. The regulations show which rules and procedures apply to the application in question and what reporting we will require from you if you are granted funding. You can read more about why the regulations are important and how we as a film center relate to them HERE.
Ja. Les mer om dette HER.
For å søke videre støtte i et prosjekt må forrige fase være sluttlvert. Vi anbefaler at produsenter har fått godkjent sluttlevering i én fase før man søker på neste fase i samme prosjekt.
What you write here will be visible in the announcement of our awards. Please note: this is your logline that will explain to the outside world what your project is about.
For å ivareta likebehandling og fremdrift i søknadsbehandlingen, vil det for søknader over kr. 300.000 som regel ikke være anledning til å ettersende materiale etter at søknadsfristen er utløpt, med mindre det etterspørres fra saksbehandler hos oss. Og så fall vil det som regel kun gjelde mer ikke-kritiske dokumenter, som etterspørres med en kort tidsfrist. Dette for å ivareta likebehandling, og for å opprettholde framdrift i saksbehandlingen.
Det betyr det at den ikke oppfyller inngangsvilkårene i forskrift og regelverket. Les vårt regelverk på våre nettsider.
Noen av våre ordninger har tak på hvor mye du kan søke om er avhengig av hvilken støtteordning du søker på.
Own professional development: For travel in Norway, up to NOK 6,000 can be applied for per skilled worker, travel in Europe up to NOK 12,000. Outside Europe up to NOK 20,000.
STARTING TIP: NOK 25,000 - 75,000
Filmkulturelle tiltak: maks kr 100 000
Spillutvikling; maks kr 300 000
For kortfilm kan det søkes om maks kr 50 000 i utvikling. For øvrige formater kan det søkes om maks kr 300 000 i prosjektets første utviklingsfase.
AV-tilskudd (utvikling og produksjon) uten styrebehandling kr 300 000.
There are no formal ceilings for other grant schemes, but feel free to contact us if you want to hear more about this.
As a general rule, the marketing strategy, distribution plan and costs associated with launch and distribution must be included in the production application and followed up as part of the production phase.
Søknad/søknadsdokumenter for alle Dilskuddsordninger skal være på norsk og sendes via
gjeldende søknadsportal. Filmkraft kan gjøre unntak
for språkkravet på hele eller deler av søknaden
i særskilte tilfeller etter egen søknad til post@
filmkraft.no.
Appendices and definitions
A producer's note should contain the producer's vision, motivation and plans for the project, as well as a self-assessment of the project's feasibility in terms of both finances and progress. Remember that the memo must also be dated and have a clear author/sender, for example by signature.
A director's note should contain the director's vision, motivation and artistic goals for the project. The memo should also explain how the project is planned in terms of actor selection, character development, visual execution and style. Feel free to attach a mood board or inspirational images. Remember that the memo must also be dated and have a clear author/sender, for example by signature.
En rettighetsavtale skal inneholde informasjon om hvem som er skaper av åndsverket/idéen og hvem som har kjøpt hvilke rettigheter, til hvilken sum, hvilket bruk og i hvilken periode. Dersom rettighetsperioden vil utløpe eller er i risiko for å utløpe under prosjektets gjennomføring må rettighetshaver ha første rett på forlengelse. Avtalen skal dateres og signeres av alle parter
A synopsis is a short summary of the story in the film, usually one to two pages long for a short film. Longer formats often have several pages. The purpose of the synopsis is to provide a general overview of the plot, characters and themes in the script.
A treatment, on the other hand, is a more detailed version of the synopsis, usually between four and thirty pages, depending on the format. It delves deeper into the story by highlighting character development, turning points and other key elements of the story.
En likviditetsplan skal vise oss at prosjektet har beregnet hvordan kostnader og inntekter skal fordeles gjennom prosjektfasen, inkl. mva.
NFI's chart of accounts must be used in the budget and NFI's calculation form is a ready-made template that can be used. You can download this free of charge from their website. There is also a link to the form in RegPortal. Note that the budget must be without VAT.
En opsjonsavtale må inneholde informasjon om hvem som er skaper av åndsverket/idéen og hvem som har kjøpt hvilke opsjoner, til hvilken sum, hvilket bruk og i hvilken periode. Dersom opsjonsperioden vil utløpe eller er i risiko for å utløpe under prosjektets gjennomføring må opsjonsholder ha første rett på forlengelse. Avtalen skal dateres og signeres av alle parter.
En avtale om samproduksjon må som et minimum inneholde produsentenes planer for samarbeid, fordeling av arbeid og eierskap samt hvordan eventuelle budsjettoverskridelser og tvister løses. Avtalen skal være signert av begge parter.
Filmkraft sitt bidrag skal ikke ha avgjørende betydning for eierandel.
Det er viktig at motivasjon og utbytte for samarbeidet fremkommer i det obligatoriske samprodusentnotatet.
It is sufficient that you declare that you own the rights in RegPortal as long as the original work is yours.
Alle realistiske kostnader som er nødvendige for å få gjennomført prosjektet skal inkluderes i budsjettet ditt, også de kostnadene som overstiger eventuelle beløpsgrenser i søknadsordningen. Dette kan inkluderer alt fra audiovisuelle fagfunksjoner, leie av utstyr og utgifter som for eksempel bo, catering, reise og lignende for den fasen du søker midler til. Mva skal ikke medregnes.
Hva stipendet ble benyttet til, personlig utbytte av stipendet, dokumentasjon på kostnader og bilde.
It depends on the type of professional development you have applied for. For example:
Festival participation
How were you and the movie received:
How was the screening of your film organized?
How was your experience of the festival and the treatment of you as a filmmaker?
Number of audience members at the screening of your movie (approx.):
Were your expectations met?
What worked well/badly:
Concrete results of the participation:
Conclusion any other comments:
Would you recommend the festival to others?
Participation in courses, seminars, workshops
Name of the event:
Target group:
Number of participants:
Trainers:
Were your expectations met?
What worked well/badly:
Would you recommend this to others?
Conclusion any other comments
Participation in financing forum/market
What was your ambition for the journey:
Pre-booked meetings:
Did the trip give something to your project/company:
What worked well/badly:
Would you recommend this to others?
How was it set up in terms of networking/meetings?
Conclusion any other comments:
Each commitment letter from Filmkraft will include several deadlines for reporting on the project. It is the applicant's responsibility to meet these deadlines, in the same way that the film center must meet its deadlines for processing. If you realize that you will not be able to meet a deadline, it is very important that you notify us in writing before the deadline expires. State the reason for the postponement and the desired new deadline. Filmkraft will then have the opportunity to extend the deadline.
If you do not meet the deadlines or apply for an extension of the deadlines, Filmkraft will assess whether the remaining support should be withheld and, if applicable, whether already paid support should be required to be repaid. Read more in our regulations, section 6.3
Applications for significant deviations or extended deadlines must be submitted to before the current deadline expires, and must be justified. To the extent that applications for significant deviations or extended deadlines arrive too late or are not justified, this will affect our overall assessment of capacity and ability to implement in future cases.
We follow the industry standard, which is 7% of the budget less admin post and unforeseen expenses. Please contact your production advisor if you would like further explanation.
We look first and foremost at the ability to carry out the phase for which funding is being sought, i.e. the project's expertise, financing and time/capacity. Secondly, we look at the more general ability to carry out the project, where emphasis is placed on whether the project can later be realized in its entirety, including the applicant company's professionalism and finances, and the likelihood of fully financing the project.
For series, the regulation sets a limit of 50% public share in the financing plan, with the possibility for the grantor to increase this towards a narrow target group. For the time being, Filmkraft has decided that within the first development phase, and without confirmed financing from the channel, 80% is approved as the public share.
For an established production company, it will be sufficient that there are public accounts confirming non-negligible turnover. For a newly established company, it will be relevant to substantiate that this is not a pure mailbox company or hobby project, e.g. through employment, business plan, specific projects in the pipeline, board composition, office facilities, own website/email, sales materials, bank confirmations, etc.
Regional AV-spend: Prosjektutgifter, inkl admin,
hvor sluttbruker (den som til slutt mottar inntekten
per faktura eller lønn) har adresse i Rogaland.
Audiovisluell spend i vår region vil kunne være avgjørende faktor for evt tilskudd til prosjekter.
Innenfor søknad om utvikling og produksjon av film er det obligatorisk at det skal foreligge avtale med alle navn som inngår i spendoversikten.
Oppdatert CV (inkludert folkeregistrert
bostedsadresse) til navngitte hovedfunksjoner og
andre navn som inngår i spend-oversikt i Rogaland
i den aktuelle fasen. På søknadstidpunket må det
minimum foreligge enkel intensjonsavtale med
disse, og endelig avtale senest ved anmodning om
første ratebetaling
Filmbalanse fokuserer på mangfold, likestilling og nye stemmer. Den totale rammen av midlene vil avhenge av hva som kommer inn av søknader gjennom året. Du finner ikke Filmbalanse som en egen ordning i RegPortale, men prosjekter vil bli vurdert inn under ordningen i saksbehandlingen.
I utgangspunktet vurderes alle søknader som ordinært i AV-potten, men dersom Vedtaks- og innstillingsmøtet (VIM) ser potensiale i en søknad og at den vil kunne fremme mangfold, likestilling og/eller nye stemmer blir den vurdert definert innunder en av disse to følgende ordninger. Dette har ingen praktisk betydning for dere søkere, og er et positivt tiltak både for å sette fokus på, utvide tilskuddspotten og lettere kunne rapportere rundt våre satsingsområder.
Øremerkede midler er satt av til en AV-ordning hvor fokus er å styrke mangfold og likestilling i vår regionale spill- og filmbransje.
Processing and reporting
VIM = Decision and recommendation meeting
Søknader om tilskudd til utvikling, produksjon og spill vurderes av konsulenter og produksjonsrådgiver (eventuelt talentrådgiver), som innstiller til behandling i daglig leders Vedtaks- og innstillingsmøte (VIM). Tilskudd til og med kr 300.000 vedtas deretter av daglig leder. Tilskudd over kr 300.000 vedtas av Filmkrafts styre etter innstilling fra daglig leder.
OVERALL ASSESSMENT OF APPLICATIONS FOR PROJECT FUNDING IN VIM:
- compliance with the strategic plan
- the realism and artistic ambition of the project
- overall regional balance
- business and industry building
- commerciality and timeliness
- total portfolio at applicant
Vurdering av og prioritering mellom søknaderbaseres på en samlet vurdering av kunstneriske, produksjonsmessige, regionalt bransjebyggende, økonomiske, tekniske og markedsmessige hensyn.
I Vedtaks- og innstillingsmøtet (VIM) legges det vekt på, men ikke begrenset til,
a) Filmkrafts strategiplan,
b) prioriterte satsningsområder eller hensyn fastsatt
av Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt og
Filmkraft,
c) prosjektets spend i Rogaland,
d) tidligere kunstneriske og/eller kommersielle
resultater hos søker eller andre nøkkelpersoner i
prosjektet,
e) kjønnsbalanse og mangfold,
f) talentutvikling, og
g) grønt fokus
AV-søknader til og med kr 300 000 vedtas i VIM, øvrige styrebehandles.
THE CONSULTANT'S ASSESSMENT OF THE APPLICATION FOR PROJECT SUPPORT
Kunstnerisk kvalitet; hvilke kunstneriske kvaliteter har denne produksjonen?
Øvrige forhold
CONSULTANT'S ASSESSMENT OF THE APPLICATION FOR PROJECT SUPPORT
Produksjonsrådgivers vurdering, inkludert
• CV søkende selskap og nøkkelpersoner/fagfunksjoner• kvalitetssikring av Kulturtest• tidligere meritter for de involverte• regional spend; AV-spend i regionen i fasen det søkes om tillegges vekt, evt tilskudd tilsvarende den regionale spend• bredde, mangfold og kjønnsbalanse; ligger det ved skriv om dette?• evt Filmbalanse; I utgangspunktet vurderes alle søknader som ordinært i AV-potten, men er detsærskilt potensiale i denne søknad ved at den vil kunne fremme mangfold og likestilling?• nye yngre stemmer? avsjekk med talentrådgiver (utfører vi og videreformidler til deg)• grønt perspektiv; foreligger det en plan for dette?• Realisme; i finansieringsplan, budsjett/kalkyle og fremdriftsplan• gjennomføringsevne; økonomi (budsjett, finansieringsplan, spendoversikt Rogaland, likviditetsplan), faglig, praktisk• distribusjon- og publikumsstrategi; finnes tanker rundt dette? realistisk i forhold til prosjektet? Plan for at filmen skal ses av publikum.• evt justering av søknadsbeløpet, er budsjettet for stort/for lite?• spesifikke kommentarer på de vedlagte dokumentene i søknaden• forslag til leveringskrav; merkes særskilt om annet enn ved søknad
Produksjonsrådgiver sammenfatter en innstilling for behandling i VIM.
Once you have requested payment and submitted the material described in the grant letter and this has been approved in RegPortal, the grant will be paid to the account number you have specified. Remember that you must document the correct account number in RegPortal before the grant can be paid.
Each commitment letter from Filmkraft will include several deadlines for reporting on the project. It is the applicant's responsibility to meet these deadlines, in the same way that the film center must meet its deadlines for processing. If you realize that you will not be able to meet a deadline, it is very important that you notify us in writing before the deadline expires. State the reason for the postponement and the desired new deadline. Filmkraft will then have the opportunity to extend the deadline.
If you do not meet the deadlines or apply for an extension of the deadlines, Filmkraft will assess whether the remaining support should be withheld and, if applicable, whether already paid support should be required to be repaid. Read more in our regulations, section 6.3
Applications for significant deviations or extended deadlines must be submitted to before the current deadline expires, and must be justified. To the extent that applications for significant deviations or extended deadlines arrive too late or are not justified, this will affect our overall assessment of capacity and ability to implement in future cases.
As a general rule, the marketing strategy, distribution plan and costs associated with launch and distribution must be included in the production application and followed up as part of the production phase.
We follow the industry standard, which is 7% of the budget less admin post and unforeseen expenses. Please contact your production advisor if you would like further explanation.
We look first and foremost at the ability to carry out the phase for which funding is being sought, i.e. the project's expertise, financing and time/capacity. Secondly, we look at the more general ability to carry out the project, where emphasis is placed on whether the project can later be realized in its entirety, including the applicant company's professionalism and finances, and the likelihood of fully financing the project.
En grovklipp er en grovredigert versjon av filmen din som du skal levere ved anmodning av rate 2 i produksjonstilskudd, det er en grov manusversjon med en fungerende dramaturgi.
Vedtaket kan i henhold til forvaltningsloven anmodes omgjort (med begrunnelse) av Filmkraft og/eller påklages til Klagenemnda for mediesaker (Medieklagenemnda) for endelig avgjørelse. Filmkraft kan omgjøre sitt eget vedtak uten klage etter forvaltningsloven §35. En eventuell anmodning om omgjøring skal rettes til Filmkraft innen tre uker etter at dette brevet er mottatt for styrebehandling. Klagen leveres i PDF-format på saken i portalen og merkes «Klage på vedtak [saksnr.]». Administrasjonen forbereder saken og vurderer klagers anførsler. Filmkrafts styre kan oppheve eller endre vedtaket dersom det er grunnlag for dette. Klage på vedtaket kan også sendes til Medieklagenemnda med henvisning til forvaltningslovens §28 flg. innen tre uker etter at dette brevet er mottatt, eventuelt tre uker etter Filmkrafts kunngjøring av endelig vedtak.