Søk
Close this search box.

Produsentveiledning

Profesjonelle fagarbeidere og produksjonsselskap fra den audiovisuelle bransjen i Rogaland kan søke på denne ordningen gjennom ENK/AS. For å kvalifisere for tilskudd må søker være bosatt og ha forretningsadresse i Rogaland.

Kort om ordningen

  • Produksjonsselskaper i Rogaland kan søke,
  • veilederen er din sparringspartner,
  • et virkemiddel for å styrke og utnytte potensialet i prosjektet,
  • søker og veileder avtaler selv formen på veiledningsforløpet (møter/mail/digitalt),
  • den som blir veiledet/og den som veileder sender rapport til Filmkraft etter endt veiledning,
  • det skal ikke gå mer enn 6 måneder fra tilsagn er gitt til rapport sendes til Filmkraft.

KONTAKT

Adm.leder Jan Hauge
E-post: jan@filmkraft.no
Telefon: 915 91 217

Ved søknad om utvikling av manus til kort- eller langfiksjon: på et tidlig utviklingsstadium kan man gjerne først søke om å skrive synopsis eller treatment, for så senere å bruke disse som grunnlag til å søke om tilskudd til å skrive selve manuset. Den totale tilskuddsrammen på kr 50.000 (kortfilm) og kr 100.000 (lengre formater) kan derfor deles over flere søknader på samme utviklingsprosjekt.

Dersom man ønsker å gå rett på søknad til manus stilles det krav til et godt gjennomarbeidet treatment eller fyldig synopsis, evt. førsteutkast manus. Søknader til å skrive synopsis eller treatment stilles det noe mindre krav til, men må inneholde et klart og konkret premiss til fortellingen.

  • For alle ordningene er det den som sitter på rettighetene som skal søke om veiledningsstøtte,
  • alle søknader sendes inn via RegPortal
  • du kan også søke med nye prosjekter som du ønsker å søke tilskudd til for å styrke søknaden din,
  • innvilget og gjennomført veilending er ingen garanti for videre tilskudd, men det vil uansett være nyttig for det videre arbeid med prosjektet.

Du skal ha gjort deg opp konkrete tanker om hva du ønsker veiledning til. Du kan ikke bare søke med generelle veiledninger. Filmkraft tilbyr her sparringspartnere for å spisse ditt prosjekt, veiledningen er ikke ment som en opplæringsesjon. Du må på forhånd tenke gjennom dine utfordringer i nåværende prosjekt. Det du skriver skal danne grunnlaget for veiledningen. Vi forventer at du konkretiserer dine problemstillinger og fokuserer på noen få områder slik at tiden med veileder blir brukt optimalt.

Det er forventet at du skal møte forberedt til avtalt tid.

Veilederen skal være en diskusjonspart og skal ikke gjøre jobben for deg. Veilederen er uavhengig av Filmkraft og deler av sin kompetanse og erfaring spisset mot det spesifikke prosjektet du søker med.

Det er ikke meningen av veileder skal skrive søknader for deg, de skal bidra med tips til forbedringer og andre mulige innfallsvinkler.

Normal behandlingstid er maks fire uker. Alle søknader om veiledning må sendes inn via RegPortal. Les mer på våre sider for søknadsveiledning

Audiovisuelle verk - skrivepenger, utvikling og produksjon

Våre veiledere

Andrea Berentsen Ottmar (fiksjon)

Andrea Berentsen Ottmar er produsent og partner i Eye Eye Pictures, etablert i 2022 sammen med produsent Dyveke Bjørkly Graver. Hennes første spillefilm som produsent var Verdens verste menneske (2021) av Joachim Trier. Filmen hadde verdenspremiere i Cannes, hvor hovedrolleinnehaver Renate Reinsve vant prisen for Beste kvinnelige Skuespiller. Filmen fikk videre to Oscar-nominasjoner og to BAFTA-nominasjoner, og er blitt Norges best besøkte film internasjonalt igjennom tidene. I 2022 var hun tilbake i Cannes i Un Certain Regard med Syk Pike av Kristoffer Borgli, og lanserte dokumentaren Vegg Vegg Vegg på kino samme år. Ottmar har tidligere også drevet selskapet Frokost film, hvor hun har produsert over 30 kortfilmer, musikkvideoer og dokumentarer. Hun har også vært produsent i Ape&Bjørn, account director i VICE Norway og produsent i Oslo Pictures.

Fagfelt; Primært spillefilm og kortfilm. Det kan være finansiering, budsjett og planer, produksjon, søknader, ledelse og talentutvikling.

Anders Tangen (fiksjon)

Anders Tangen is one of Scandinavias most prolific producers, with a carreer spanning more than 30 years of national and international successes, in both film and TV. Anders was a pioneer in producing content for the international streaming-market, and has show time and time again, that he possesses an infallible instinct for what audiences will like. Anders has previously produced massive hits like Lillyhammer, Home for Christmas, Magnus, One Night, Norsemen and Easy Peasy, and he just finished producing s3 of what probably has been Scandinavia’s biggest hitseries the last few years – EXIT. He is running his own production company Viafilm.

Fagfelt; Det meste knyttet til dramaserier.

Anita Rehoff Larsen (dokumentar)

Anita Rehoff Larsen er produsent og medeier i Sant & Usant og har siden 2010 jobbet med både etablerte regissører og nye talenter. Hun driver selskapet sammen med Tone Grøttjord-Glenne og sammen har de produsert selskapets prisvinnende dokumentarfilmer.

Anita har internasjonal erfaring og har jobbet med co-produksjoner i blant annet Norden, Tyskland, Polen og USA, hun har jobbet med TV kanaler og kino distributører i mange land og har erfaring med samarbeid med Netflix.

Anita har produsert blant annet Sisters on Track av Corinne van der Borch og Tone Grøttjord-Glenne som hadde premiere på Tribeca 2021 og distribueres av Netflix. Gunda hadde premiere på Berlinalen 2020 og ble kortlistet til Oscar, vinner av to Amanda priser samt premierte på kino i 45 land. Hun produserte også Alt det jeg er av Tone Grøttjord-Glenne med premiere på Hotdocs 2020 med et større impact prosjekt. Sant og usant har også co-produsert for andre produsenter blant annet de prisvinnende filmene ‘President’ av Camilla Nielsson og Oscar nominerte ‘Writing with fire’ av Rintu Thomas og Sushmit Gosh.

Fagfelt; i veiledning av dokumentarfilm produsenter innenfor budsjettering, finansieringsstrategier, arbeid med målgrupper, søknader, samarbeid, co-produksjon, lansering og distribusjon. Anita har også 13 års erfaring som med-eier og daglig leder av Sant og Usant og kan bistå også med erfaringer rundt hvordan bygge bærekraftig selskap, hvordan sjonglere ansvar som daglig leder for et selskap kontra produsent rollen i det å drive et mindre selskap.

Mette Cheng Munthe-Kaas (dokumentar)

Mette Cheng Munthe-Kaas er en Emmy-nominert og prisvinnende produsent med hovedfokus på dokumentarfilm. Hun har over 20 års erfaring i bransjen som både klipper og produsent. Gjennom selskapet Ten Thousand Images AS (TTI) har hun produsert og co-produsert over 10 full-lengde Dokumentarer i tillegg til flere korte dokumentarer. Hennes tidligere produksjoner inkluderer den prisbelønte NO WORD FOR WORRY (2014), IDFA-vinner NOWHERE TO HIDE (2016) og den Oscar-shortlistede HIDDEN LETTERS (2022). Som minoritets-produsent har hun vært med på filmer som den prisvinnende LIFE OF IVANNA (2021) og Berlinale-vinneren MYANMAR DIARIES (2022).

www.tenthousandimages.no

Fagfelt; meste innenfor produksjon av Dokumentarfilm – fra tidlig utvikling til lansering. Inkludert søknadsskriving, utforming av budsjetter, finansieringsstrategier og lanseringsstrategier. Har også bred erfaring med internasjonale co-produksjoner.

Elisabeth Kleppe (dokumentar)

Produsent Elisabeth Kleppe har jobbet med produksjon av film siden 2000, og driver selskapet Aldeles i Bergen sammen med Turid Rogne, Elin Sander og Kieran Kolle. Hun har bakgrunn som journalist, og ser etter kunstnerisk sterke prosjekter med en sosial eller politisk kjerne. Som kreativ produsent samarbeider hun tett med både regissører og andre filmskapere, blant annet gjennom idé-utvikling og manusarbeid. Hun skriver og regisserer også egne filmer.

Fagfelt; Elisabeth kan veilede i overordnet idéutvikling, søknadsarbeid, finansieringsstrategier inkl. privat finansiering, målgrupper og markedsføringsplaner. Hun har primært erfaring fra enkeltstående dokumentar for kino, tv og strømming, i tillegg til kunstnerfilmer/artists’ moving image.