Søk
Close this search box.

Filmkrafts konsulenter fra 2022 er klare

[vc_row row_height_percent=»0″ override_padding=»yes» h_padding=»2″ top_padding=»4″ bottom_padding=»2″ overlay_alpha=»50″ gutter_size=»3″ column_width_use_pixel=»yes» shift_y=»0″ z_index=»0″ column_width_pixel=»900″][vc_column width=»1/1″][vc_custom_heading auto_text=»yes» heading_semantic=»h1″ text_size=»fontsize-107144″]This is a custom heading element.[/vc_custom_heading][/vc_column][/vc_row][vc_row row_height_percent=»0″ overlay_alpha=»50″ gutter_size=»3″ column_width_use_pixel=»yes» shift_y=»0″ z_index=»0″ column_width_pixel=»900″][vc_column width=»1/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=»945548″]Film- og spillbransjen i Rogaland er under stadig utvikling og nye tilskudd kommer til og som en konsekvens av dette har Filmkraft tatt beslutningen og styrke konsulentrollen for å bedre kunne imøtekomme bransjens behov og vekst ved å utvide stillingen og dele opp rollen. Januar 2022 starter våre to nye konsulenter. Jan Dalchow (52) blir vår nye dokumentarkonsulent og Linda May Kallestein (55) tiltrer som fiksjonskonsulent ved filmsenteret. Begge i deltidsstillinger på 40% og begge vil pendle til Sandnes der de deler det nye konsulentkontoret på KinoKino. Vi har også besluttet at vi fremover kommer til å leie inn ekstern hjelp i behandlingen av spillsøknader, fordi disse både øker i antall og størrelse.

Konsulenten vurderer prosjekters kunstneriske verdi, deriblant fortellerkraft, kulturell verdi, visuelle ambisjoner, tidligere meritter for de involverte, regionalitet og grad av bredde i stemmer og perspektiver. Konsulenten vil være underlagt strategi og handlingsplan for senteret og bidra til å oppfylle de fastsatte målene.

 OM JAN DALCHOW
Jan Dalchow (f.1968) er en erfaren deltager i bransjen, med brennende engasjement for norsk dokumentar. Han er godt forankret i troen på dokumentarens spennende muligheter, viktighet og kraft.

– Jeg gleder meg enormt til å ta fatt på konsulentjobben hos Filmkraft. Det blir sabla kjekt og forfriskende å få muligheten til å bli godt kjent med, og jobbe for, Rogalandsbransjen.

Gjennom hovedsakelig dokumentarfilmproduksjon, men også radio-, musikk-, og reklameproduksjon, har han solid erfaring med kvalitetsvurderinger av kreativt arbeid. De siste 25 årene har han primært jobbet som filmprodusent og regissør, men også med klipp, lyd, manus, lansering og som veileder. Hans forståelse for produksjonene gjennom mange fagfunksjoner gir en unik bredde. Jan har i tillegg tidligere erfaring som filmkonsulent hos Viken Filmsenter.

– Jeg vil gå inn i vurderinger med dyp respekt, nøyaktighet og ydmykhet for arbeidet og prosjektene. Jeg vet hva som står på spill for hver enkelt, og at prioriteringene kan bli utfordrende, særlig grunnet det høye nivået vårt miljø har nådd de siste årene. Men med skarpt fokus på publikums-, gjennomførings-, og kvalitetspotensialet er jeg trygg på å kunne bidra til å få frem enda flere sterke, og gjerne innovative, prosjekter.

Hans egen produksjon i Dalchows verden AS har vært både for kino, TV og nett. Siden 1995 har han produsert og/eller regissert flere prisbelønte dokumentarer. Han har blant annet mottatt Gullruten og vært nominert til Amanda to ganger. Først fikk han oppmerksomhet fra både bransje, presse og publikum med LHBT-dokumentarene «Jeg elsker hvem jeg vil», «BE – skitne, syndige meg» og dokumentarmusikalen «100% menneske», og co-regisserte, -skrev, -produserte den kontroversielle kortfilmen «Fremragende timer» som ble tildelt priser under både Berlinalen og Tribeca.

Jan produserte senere «USA mot Al-Arian» og «Å leve uten penger», og satt da fokus på̊ henholdsvis anti-muslimske lover og forbrukerkultur. Å være outsider er et kjært tema for Dalchow, som vet hva «det å være annerledes» kan innebære. I 2020 nettlanserte han prosjektet «NAK-ED», om skam over våre egne nakne kropper. Det føyer seg tematisk godt inn i rekken av hans produksjoner. Prosjektet rommer bl.a. den første norske dokumentarserien i høydeformat, for mobiltelefon.

– Med de mange mulige distribusjons- og forretningsmodellene, i en hverdag hvor over 70% av all visuell produksjon konsumeres via mobiltelefoner (eMarketer), er jeg optimistisk spent på veien videre for den audiovisuelle bransjen. I tillegg til å holde fast ved det gode i den tradisjonelle formen, ser jeg ser mange nye muligheter for dokumentaren. Jeg vil bidra til mer meningsfylt kvalitetsinnhold både på nett, kino og TV, med innhold som beveger publikum – og gjerne påvirker samfunnet.

________

 OM LINDA MAY KALLESTEIN
-Jeg tråkket mine barnesko som filmskaper hos Filmkraft da jeg flyttet til Stavanger i 2006. I de drøye fire årene som fulgte skrev jeg kortfilmer, regisserte korte dokumentarfilmer og var produsent på en musikkvideo. Det fleste av disse med støtte fra nettopp Filmkraft.

Linda May fikk også stipender til å skrive manus til langfilm og delta på manuskurs, både her hjemme og i utlandet. Disse skapte fundamentet som hun bygget sin videre karriere som manusforfatter på. De siste par årene før hun vendte nesen mot Oslo var hun også webredaktør for filmkraft.no.

– Takket være stillingen tror jeg at jeg var i kontakt med de aller fleste i bransjen i Rogaland. Noe jeg satte stor pris på å få anledningen til. Derfor er det ekstra hyggelig å få lov til å være filmkonsulent i Filmkraft. Både for å kunne bidra med kompetansen og erfaringene jeg nå har etter drøye 15 år som filmskaper og for gjensynet med bransjen i Rogaland.

Mesteparten av det Linda May har jobbet med er fiksjon, men hun har også vært innom non-scripted formatet. Av dokumentarfilmer som kan være verdt å trekke frem er The Cut (2009) som ble nominert til noen festivalpriser og vist på CNN. Foruten slike mer tradisjonell dokumentarfilmer har hun jobbet med regi og som postproduksjonsforfatter på workplace reality.

I den senere tid har fokuset hennes vært mest rettet mot det lange formatet. Per i dag har to av hennes spillefilmmanus funnet veien til det store lerretet: Kule kidz gråter ikke (2014) og Gråtass – Gøy på landet (2016). Begge filmene gjorde det godt på kino, både når det gjelder antall kinobesøkende og anmeldelser. Kule kidz gråter ikke har vunnet flere internasjonale priser og var nominert til enda flere.

Den hittil største produksjonen hun har jobbet på så langt er den (foreløpige) Emmy nominerte tv-serien Atlantic Crossing (2020). «Foreløpig» i betydning at vi ikke vet før i slutten av november om vi kan bytte ut til «Internasjonal Emmy-vinner».

Atlantic Crossing var også med i konkurranseprogrammet i Cannesserie høsten 2019, hvor den var nominert i seks kategorier. Deriblant både «beste manus» og «beste serie». Se opp for andre nominasjoner – og forhåpentligvis priser – som offentliggjøres senere. Serien ble vist i USA på prestigefulle PBS Masterpiece tidligere i år, som ett av de over 30 landene den er solgt til.

– Nå i høst skal en tv-serie jeg fortsatt sitter og skriver på i produksjon; det samme gjelder en spillefilm med planlagt opptaksstart i april til neste år. Jeg venter også spent på om flere av mine manuser som produsenter har i sine porteføljer vil få grønt lys i det kommende året.

Fra nyttår venter en ny erfaring som filmkonsulent i Filmkraft. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang og bli kjent med alle i filmbransjen i Rogaland.

 

UTTALELSE FRS ANNE LÆRDAL, DAGLIG LEDER VED FILMKRAFT
-Vi hadde en formidabelt vanskelig oppgave da vi skulle velge konsulent-duo for de neste tre år i Filmkraft. Det var veldig viktig for ansettelseskomiteen at vi fant to personer som vi mener vil utfylle hverandre faglig og bidra til å videreutvikle bransjen vår i Rogaland. Vi er veldig fornøyde og stolte av den konstellasjonen vi står med fra januar 2022. Jan Dalchow vil møte dokumentaristene våre med nye øyne og et alternativt blikk for bla nye måter å distribuere dokumentaren på. Linda May Kallestein vil gi oss et styrket fokus på manuset, også for lengre formater, noe som er særs viktig nå som det regionale virkemiddelapparatet er under evaluering og videreutvikling.

Begge de to nye konsulentene tiltrer januar 2022 i sine åremålsstillinger og Filmkraft vil i forkant invitere bransjen til møter med dem for å bli kjent før første søknadsfrist 2. februar 2022. Mer info om dette kommer. Det kan til og med hende at Jan blir med oss til dokumentarkonventet i desember.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=»1/1″][vc_single_image media=»74934″ media_width_percent=»100″ uncode_shortcode_id=»182165″][/vc_column][/vc_row]

Del posten